Recenze a zkušenosti s ochranou laku Gyeon Q²M WetCoat
Gyeon Q²M WetCoat je ochranný povlak pro lak s extrémně jednoduchou a rychlou aplikací. V tomto článku shrnu svoje zhruba tříměsíční pozorování a zkušenosti z aplikace na asi šest aut a jednu plechovou skříň (viz dále).
Navíc, abych šel s dobou, nesmím zapomenout zmínít, že jde o nano-husto-křemíkovýprodukt! Obsahuje celých <5 % SiO2 :-).No dobře, seriózně. Je v tom nějaký křemík. A povlak jako takový snese čištění i poměrně silnými APC nebo šampóny.
Základní informace
Revoluční sealant ve spreji na bázi SiO2, který nabízí okamžitou ochranu během několika minut.
Gyeon Q2M WetCoat (zkratka WC a vzhled podobný, ehm, moči, k sobě celkem jdou) je hotový produkt (dále se neředí), který lze zakoupit v několika objemech:
- 500 ml láhev s rozprašovačem za 309,-
- 1000 ml láhev s rozprašovačem za 499,-
- 4000 ml kanystr za 1539,-
Při „normované“ spotřebě 100 ml na auto potom jedna aplikace vychází 38- až 160 Kč (podle velikosti balení). To je celkem drahá sranda, na druhou stranu jednoduchost a rychlost aplikace to dokáže vynahradit, zejména před zimou a/nebo pokud nemáte čas na kompletní přípravu a chcete mít na autě „aspoň něco“. Navíc v praxi lze spotřebu srazit až na polovinu a ta cena potom už vychází mnohem líp (20 až 80 Kč).
Na trhu jsou dostupné i alternativy jako CarPro HydrO2 (což alespoň na českém trhu byl první produkt s podobnou funkčností, nicméně je dražší – nejvýhodnější balení HydrO2 je dražší než nejméně výhodné balení WetCoatu), u kterého někteří reportují lepší hydrofobní vlastnosti po aplikaci.
Výdrž
Co se týká výdrže, tak dle výrobce by ochrana měla vydržet zhruba 2-3 měsíce. V praxi je zdokumentovaná i výdrž přes 4 měsíce (byť tvorba kapek i odvod vody už jsou na mnoha místech velmi oslabené až neexistující), stejně tak v některých případech povlak „umře“ už po měsíci nebo i dříve. Těžko spekulovat, co za tím v těchto případech stojí, většinou jde asi o souhru více faktorů.
Ze svého pozorování na třech různých autech můžu potvrdit, že ty dva měsíce jsou snadno dosažitelné (myto na střídačku Reset/Bathe+/BTMB), což se mi zdá fajn. Dvě auta jezdí méně a parkují v garáži nebo pod střechou a třetí zase jezdí docela hodně a parkuje venku a na tom třetím je ochrana viditelně slabší, přesto se pořád viditelně projevuje, takže tvrzení výrobce o výdrži „až tři měsíce“ je zcela odpovídající skutečnosti.
Co se týká toho, že na některých místech povlak slábne rychleji než na jiných, tak to je právě velká (a často opomíjená!) výhoda WetCoatu – re-aplikace na „mrtvá“ místa je otázkou chvilky, takže stačí mít po ruce malou lahvičku s WetCoatem a při mytí doaplikovat tam, kde je třeba.
Ohledně vzhledu a lesku, osobně nepozoruju výrazné rozdíly před a po, ale od podobného produktu je ani neočekávám. Samočistící schopnosti jsou minimální, auto se zašpiní i s WetCoatem, i když možná o něco pomaleji. To jenom taková vsuvka pro hledače samočistící ochrany.
Jak se WetCoat aplikuje
Samotná aplikace WetCoatu je až extrémně jednoduchá – auto umyjete, opláchnete, na mokré auto nastříkáte WetCoat, necháte tři minuty „působit“ a potom auto znova opláchnete tlakovou vodou – tím se produkt „aktivuje“. Tento oplach je vhodné dělat pomalu, zhruba pod pravým úhlem, a odshora nahoru, aby se stékající voda neodplavila zatím „neaktivovaný“ produkt. Jakmile je všechen přebytečný WetCoat spláchnut pryč (což se pozná tak, že při oplachu už z laku odtéká čistá voda; dokud jsou na laku ještě zbytky WetCoatu, tak se voda zbarvuje lehce do bílé barvy), stačí auto osušit a je hotovo.
Kdy použít WetCoat
Vzhledem k ceně a funkčnosti vidím dvě zásadní situace, pro které je WetCoat jako stvořený:
- Venku je zima
- Mám extra málo času
(Nebo jejich kombinace.)
Co se týká zimy, tak to je jasné – málokomu se chce ve čtyřech stupních aplikovat klasickou rychloochranu (typicky třeba Sonax Brilliant Shine Detailer, případně více křemíkový Gyeon Cure/CarPro Reload) nebo dokonce voskovat. Tady je první velká síla WetCoatu – aplikovat ho lze v jakékoliv teplotě nad nulu.
Druhý případ je čistě časový, aplikovatelný například v situaci, kdy na auto bez jakékoliv protekce potřebuju dostat schopnou ochranu (třeba zmíněný Sonax BSD/Cure/Reload), ale nemám na to čas. Ono usušit neošetřené auto po mytí a následně na něj aplikovat BSD může zabrat 20-30 minut, s WetCoatem se podobný výsledek dá zvládnout za 10 minut. Aplikace je téměř hned a usušení auta už s ochranou je mnohem rychlejší a jednodušší.
Toto jsou pro mě dvě hlavní oblasti kdy po tomto produktu sáhnout. Vzhledem k vyšší ceně za aplikaci a průměrné výdrži asi moc nevidím využití například po strojním leštění, protože potom je auto potřeba znovu namočit a usušit, a pak už by to byla jen zbytečná práce navíc. Navíc pokud není zrovna po ruce osmotická voda, tak by někde mohl zůstat vodní spot apod. Samé nevýhody. Ovšem pokud nechcete dávat WetCoat úplně „na prasáka“ (bez předchozí dekontaminace laku), dá se např. po mytí provést chemická dekontaminace, potom auto zlehka přeběhnout měkkým clayem, opláchnout, a až potom nanést WetCoat.
Tipy k aplikaci
Pro dosažení co nejmenší spotřeby se mi osvědčil WetCoat aplikovat skrz malý kosmetický rozprašovač (který se dá i s lahvičkou koupit kdekoliv za 15 Kč). Ačkoliv mi několik lidí řeklo, že aplikace tak malým rozprašovačem je na hodinu a na upadnutí prstu, opak je pravdou – za pár minut se dá krásně zvládnout celé auto a s třetinovou až poloviční spotřebou oproti velkým rozprašovačům. Takže ačkoliv mám WetCoat odlitý v krásném rozprašovači (haha, asi jen kvůli fotce sem na blog), v praxi jej mám nalitý ještě v menším. Každopádně s velkým (originálním) rozprašovačem se dá nízké spotřeby dosáhnout taky, chce to jenom prostě aplikovat s rozumem; a hlavně v praxi, když doopravdy spěchám, tak z většího je to určitě rychlejší.
Druhá věc pro minimalizaci spotřeby je dávat si pozor na povětrností podmínky. Při jedné aplikaci z malého rozprašovače venku docela foukalo a měl jsem pocit, že minimálně půlka skončila někde ve větru. Řešením je třeba na tu chvilku zajet do garáže s mokrým autem; při práci v kryté veřejné wapce je tento problém vyřešen sám o sobě.
Vzhledem k tříminutové „čekací době“ je asi vhodné produkt nastříkat rovnoměrně na všechny panely a nechat ho působit, nicméně z prvních několika aplikací mám zkušenost, že jsem WetCoat nanesl jenom na půlku střechy (tak nějak ve „standardním“ množství), a při oplachu se roztáhl i na druhou půlku střechy, kde tam drží dodnes.
Čím umývat
WetCoat je povlak s přítomností dnes velmi populárního křemíku, nejvhodnější proto budou šampony určené na keramické povlaky – Gyeon Bathe/Bathe+, CarPro Reset a mnoho dalších. Zkoušel jsem i Dodo Juice Born To be Mild a ValetPro Classic Car Shampoo a po umytí kterýmkoliv z těchto šamponů se povlak chová tak, jak bych čekal, že se po umytí bude chovat. Gyeon Bathe+ jej dokonce velmi mírně „dokrmí“.
Tipy na off-the-label využití
Pokud nemáte v plánu dávat WetCoat na celé auto, přesto ho lze při mytí využít například tak, že jej nastříkáte na přední masku, do klik a do různých dalších míst, kam by se dostávalo špatně s klasickým tekutým detailerem nebo voskem. Tím, že se WetCoat „zfunkční“ hned při oplachu toto potom usnadní sušení (půjde to krásně vyfoukat třeba vzduchem; a jako bonus v těch těžko přístupných místech budete mít nanesenou alespoň nějakou ochranu).
Ovšem zase pozor třeba u plastů, kde byste na daná místa chtěli následně aplikovat třeba impregnaci na plasty, ze zkušenosti z jednoho staršího auta se mi zdá, že WetCoat vytvořil nad vybledlým pastem jakousi ochranu a do tohoto plastu se potom vůbec nechtěla vsáknout impregnace (čtyřikrát jsem plast nakrmil ValetPro Black To The Future a za půl hodiny byl šedivý jako bych se ho ani nedotkl). U jiného all-road vozítka se zase WetCoat na plastech nijak výrazně neprojevoval, přesto pokud chcete plasty impregnovat, udělal bych to před nanesením WetCoatu.
Částečně s prvním odstavcem souvisí fakt, že WetCoat se přichytí skoro na cokoliv. Například jsem wapkou umýval starou plechovou skříň, kterou jsem vytáhl z půdy. Jen tak ze srandy jsem na půlku nastříkal WetCoat, který ale vytvořil dokonalý beading a odvod vody, takže půlku skříňě jsem usušil během minuty vzduchem, ale druhou půlku jsem těžce sušil ručníkem.
A na závěr, v podobném duchu lze WetCoat využít jako sušící detailer, byť jsou i levnější produkty, kterými lze tohoto efektu dosáhnout (Optimum No Rinse 1:50). Nicméně pokud WetCoat naředíte třeba na 1:10 a použijete jej standardně, vytvoří dostatečně silnou hydrofobnost, která potom sušení usnadní, čehož lze využít zejména na nikdy neudržovaných autech. Toto jsem teda zatím ani nezkoušel, jen mě to napadlo při psaní tohoto článku.
Klady a zápory
- + Jednoduchost aplikace
- + Rychlost aplikace
- + Snadná reaplikace
- + S přihlédnutím předchozímu si troufám říct, že i dobrá výdrž
- + U 4litrového balení dobrá cena za jednu aplikaci
- – U menších balení vyšší cena za jednu aplikaci
- – Na plastech nemá takový účinek jako na laku.
Gyeon Q2M WetCoat je k zakoupení na Detailinghop.cz.
Zdroj: Detailingblog