UPOZORNĚNÍ: Ve dnech 18.11. - 24.11.2024 probíhá akce BLACK WEEK. Zadej v košíku kód BLACKWEEK a využij slevu 15% na celý nákup. Na vybrané produkty sleva až 50%. Více informací zde >>

Údržbové mytí ošetřeného auta

Konečně se oteplilo a pomalu se tak můžeme pouštět do důkladnějšího mytí, než jen do zimního oplachování na veřejné wapce, takže: Tady máme další článek ze seriáluKompletní (detailingová) údržba vozidla; a teď, když už máme auto dekontaminované,naleštěně a navoskované se pojďme podívat na to, jak ho umývat tak, aby po každém umytí vypadalo jako právě po voskování. Bude potřeba správný šampon, dvou kýblů, vhodná mycí rukavice a vhodné nástroje pro sušení – zejména tedy sušící ručník, lépe dva.

Jinými slovy, tento článek se bude zabývat mytím auta, které na sobě má funkční ochranu – ať už je to přírodní/syntetický vosk, WetCoat, BSD nebo keramika. Bavit se budeme spíše o detailním mytí, které zabere hodinu až dvě a se kterým si chcete vyhrát. Varianty „jenom to opláchnu“ se nepochybně dají zvládnout mnohem rychleji – prostě stačí některé z kroků vypsaných v tomto článku vynechat nebo trochu odfláknout.

Co bude potřeba?

V tomto článku počítám s tím, že máte k dispozici wapku, při mytí hadicí lze kroky poskládat trochu jinak (kola není potřeba dělat jako první, například). Postup lze aplikovat i na veřejných wapkách za předpokladu, že je dovoleno používání vlastní chemie (a netlačí vás čas). Druhá věc, se kterou při psaní tohoto článku počítám je to, že auto jedoopravdy špinavé, ne jenom zaprášené po nájezdu 50 km do města a zpátky (tam většinou postačí oplach osmotickou vodou a je hotovo).

Jaký šampon?

Na údržbové mytí vždy stačí (nebo spíše by měl stačit) šampon buď bez obsahu ničeho, případně šampon pro konkrétní zvolenou ochranu. Více už se tímto tématem zabývá samostatný článek. Osobně myju s šampóny „bez přísad“ (Dodo Juice Born to be Mild nebo ValetPro Classic Car Shampoo), ovšem jenom z toho důvodu, že rád pozoruju reálnou výdrž ochran bez přiživování čímkoliv. Nicméně v praxi je běžná situace taková, že na autě máte nějakou ochranu vlastního výběru a všemi dostupnými možnostmi chcete prodloužit její výdrž na maximum, takže na ošetřené auto vezmete takový šampon, který sám o sobě ochraně trochu přidá. Například:

  • na přírodní vosk šampon s obsahem vosku (carnauby)
  • na syntetický vosk šampon se syntetickými zvýrazňovači lesku
  • na ochrany s křemíkem (WetCoat, keramické ochrany) třeba Gyeon Bathe+ nebo CarPro Reset

Například umýt přírodní carnaubu šamponem Chemical Guys Glossworkz (který obsahuje opravdu výrazné syntetické leskové složky) by třeba asi byla trochu škoda, protože ten syntetický lesk ze šamponu nemá tak výrazný („mokrý“) vzhled jako samotný přirodní vosk. Ale třeba na mytí auta ochráněného BSD je super.

Obecně asi platí, že většinou neuděláte chybu, pokud budete ochranu umývat šamponem od stejného výrobce. Alespoň ze začátku, než šamponů vyzkoušíte vícero a uvidíte, který se jak chová při mytí, při sušení, jaký zanechává finish a obecně jak dobře se Vám s ním pracuje.

Mytí kol

Než se pustíte do mytí auta, je vhodné napřed vyčistit kola, protože když je budete oplachovat wapkou, tak špína z nich bude všude okolo, tak abyste nemuseli část auta mýt nadvakrát.

Jako první je vhodné se přesvedčit, že jste právě odněkud nepřijeli stylem plyn-brzda-plyn-brzda přímo do myčky nebo domů, jinými slovy – že brzdy i kola jsou chladné. Kola předmyjeme podobně jako karoserii (viz následující nadpis) a potom se pustíme do jejich čištění.

Pneumatiky stačí vzít APC a kartáčem (třeba z IKEAy), samotné disky potom vhodným údržbovým čističem kol a detailingovým štětcem. Pokud máte kola ošetřeny keramikou nebo syntetickým voskem, tak na umytí většinou stačí i samotná voda se šamponem jako na karoserii, jenom je asi vhodné mít separátní rukavici (na kola stačí nejlevnější žinilková za 60 Kč třeba z benzínky). Pokud máte EZ brush kartáč, o to líp a kola ním umyjete i zevnitř.

Ke dvoum kýblům na mytí auta doporučují vzít si ještě třetí, klidně menší, a v něm oplachovat kartáče a rukavice použité při čištění kol – drobné železité brzdové částečky určitě nechceme v rukavici, kterou potom budeme jezdit po laku!

Pokud jsou výrazněji znečištěné i podběhy (bahno), nezapomeňte opláchnout i ty. Na každý podběh se podívejte zboku, zepředu i zezadu, abyste se ujistili že je čistý ze všech stran. Tím, jak do nich není moc vidět, je snadné umýt jenom půlku podběhu a nevšimnout si, že na druhé straně bahno zůstalo.

Po závěřečném oplachu kol se můžeme pustit na celé auto:

Předmytí

Než se pustíme do samotného kontaktního mytí šamponem a rukavicí, je dobré auto předmýt. Jednak potom kontaktní mytí bude u něco snažší a zároveň při něm nebudete tahat po laku nánosy nečistot, což by jeho stavu moc neprospělo.

Předmytí lze provést buď wapkou „nasucho“ – prostě tlakem vody opláchneme všechny hrubé nečistoty. Účinnější varianta je prvně tyto nečistoty zvlhčit, například:

půjdou potom opláchnout mnohem lépe. Velmi dobře funguje i horká voda se šamponem v obyčejném tlakovém rozstřikovači, kterou rozmočíme špínu na celém autě a až potom ji opláchneme wapkou. Samozřejmě nejvíc efektní (asi i efektivní) je pořádná šlehačková pěna, ale rozhodně to není nutnost.

Při předmytí je rovnou vhodné štětcem (a s APC) narušit špínu v předních mřížkách, klikách a ruzných škvírách (např. okolo zpětných zrcátek nebo mezi jednotlivými panely karoserie), kam se rukavicí později nedostanete.

Mějte také na paměti, že pokud jste byli offroadovat a na autě máte opravdu masivní nánosy bahna (nebo jiné špíny), tak oplach bahna wapkou také může na laku způsobit drobné škrábance (a to navíc k těm, které tam vznikaly při samotném špinění), takže prostě oplachovat s rozumem a neprat to bahno pryč z deseti centimetrů 150barovou wapkou.

Obecně, v čím lepším stavu lak je, tím opatrněji je potřeba jej předmývat aby v takovém stavu zůstal, což potom platí i u samotného mytí.

Samotné mytí

U tohoto kroku asi není moc co dodat. Vezmeme dva kýble, rukavici a auto začneme umývat, přesto tu zmíním několik základních zásad:

  • Připomínám článek o mytí metodou dvou věděr (2BM – two bucket methord): po každém umytém panelu rukavici propláchneme v čisté vodě v prvním vědru, než nabereme vodu se šamponem z druhého.
  • Umývat odshora dolů,
  • Prahy a spodní lemy blatníků (na ty se často zapomíná) umýt rukavicí jako poslední.

A ještě pár tipů:

  • Umývat ve stínu, aby případná tvrdá voda nestíhala uschnout než domyjeme.
  • Pokud není možnost umývat ve stínu, tak auto průběžně oplachovat.
  • Při mytí pomohou zvednuté stěrače (na což je dobré u některých aut – jako je např. Octavia II – myslet předem při vypínání motoru a posunout si je nahoru, protože jinak nejdou zvednout).

Sušení

Na blogu je tady popsáno vícero možností jak k sušení přistupovat, zejména tady je popsán pokročilejší postup a jsou tu i články o tom, co se při sušení hodí (první a druhý). Tyto postupy si můžete přizpůsobit vlastním možnostem.

Například já při běžném mytí postupuju následovně:

  1. Po oplachu všeho šamponu vyfoukám kompresorem vodu z mřížek, zrcátek, klik, RZ a střešních nosičů.
  2. Auto nahrubo usuším velkým sušícím ručníkem
  3. Druhým suchým ručníkem auto dosuším poslední zbytky vody.

Po tomto sušení se dá říct, že už to vypadá celkem dobře, nicméně tady do hry vstupuje mnoho faktorů, které jsou u každého jiné. Pokud máte dostatečně měkkou vodu, tak máte v podstatě hotovo. Pokud ovšem máte středně až hodně tvrdou vodu, tak s velkou pravděpodobností na slunci vyleze vodní spot, pokud jste nebyli ultra-super-mega pečliví při sušení. Což například já většinou nejsem.

Jednou z možností jak toto vyřešit je dělat závěrečných oplach osmotickou vodou (už jsem tu o tom psal, případně demi vodu lze zvolit jako program na některých veřejných wapkách), ale to není asi úplně řešení pro každého. Nicméně faktem je, že při tomto způsobu stačí auto fakt osušit tak jak jsem popsal výše, zbytek uschne sám a auto má po umytí ten vzhled „právě navoskováno“ – platí dvoujnásob při použití vhodného šamponu s voskem/leskem.

Proto pokud víte, že auto po usušení a doschnutí má takový mdlý vzhled (způsobený tvrdou vodou), tak tady může pomoci nějaký detailer. Po umytí a základním osušení proto stačí vzít detailer, dvě čisté utěrky a celé auto s tím přeběhnout – do jedné utěrky nastříkat detailer, vyčistit s ním část auta (cca 40×40 cm) a doleštit druhou, suchou utěrkou. Až takto oběhnete celé auto, tak už to bude téměř dokonalé.

Detailerů je opravdu mnoho a nevím jestli je v mojich silách je tady nějak vypsat, ale na takové to dosušení je myslím vhodný například Optimum No Rinse (v ředění cca 1:16).

Pokud byste chtěli razantnějí nakopnout skomírající ochranu, tak potom lze použít detailery, které samy o sobě jsou schopny poskytnout ochranu v řádu týdnů až měsíců. Například tyto:

  • Dodo Juice Red Mist pro přírodní vosky
  • Sonax Brilliant Shine Detailer/Angelwax Quick Exterior Detailer pro syntetické vosky
  • Gyeon Cure/CarPro Reload pro keramické ochrany

(Neberte to ovšem jako vyčerpávající seznam…)

Dokončovací detaily

Na závěr detaily, jako například…

Dosušení kol. Kola většinou suším malýma Kik utěrkama (pár jich mám na disky a pár na pneu), po vyschnutí pneu je doimpregnuji (pokud to jejich vzhled vyžaduje).

Vyčištění skel. Hlavně zevnitř, zvenku to asi není úplně potřeba, pokud jste auto poctivě usušili a vydetailovali. Ale například sealanty na sklo jednou za čas ocení vyčištění velmi slabým roztokem IPAy.

Vyčištění gumiček stěračů. Stačí nastříkrat čistič skel do utěrky a párkrát s ním přejet celou gumičku stěrače.

Impregnace plastů. Já už jsem se dokopal k tomu na všechny plasty aplikovat keramickou ochranu (Gyeon Q2 Trim) o kterou se nemusím starat, ale jinak zhruba jednou za dva měsíce impregnuju plasty. Opět výrobků je opravdu hodně, moje oblíbené jsou Raceglaze Trim Dressing nebo ValetPro Black to the Future.

Zádveřní prostory. Při sušení nezapomeňte vysušit také prahy a zádveřní prostory; pokud od jejich posledního čištění uběhlo více času, tak si na pomoc vezměte APC nebo detailer. To stejné platí pro vnitřní strany dveří a zárubně okolo kufru (případně i kapoty).

Zdroj: Detailingblog